Nachtwacht van 9 september 2024
Live updates:
Hoe dan ook, net als iedereen op deze aardkloot heeft ook Peter Molyneux een mening over AI, die in dit geval uiteraard geheel in stijl van de beste man behoorlijk uitgesproken is. In een interview zegt hij namelijk:
"AI is going to be a real game changer. There will come a time where AI will be used to create huge parts of a game - AI-generated characters, animations, dialogue, voice-over, there is so much that AI will be able to tackle. AI will allow anyone to make games. You will be able to, for example, create a game from one single prompt such as 'Make a battle royale set on a pirate ship' and your AI will go and do that for you."
Ondanks dat er waarschijnlijk gedeeltes van zijn ideeën mogelijk worden in de toekomst, moeten we het verder in ieder geval voorlopig allemaal nog wel met een korreltje zout nemen, het blijft immers Peter Molyneux. Goed, tot de volgende maar weer!
En denk ook maar niet dat Team Asobi zich na het succes van Astro Bot nu gaat focussen op gigantische triple-A projecten met hyper-realistische graphics en gameplay. Team Asobi games zullen altijd kleurrijk en fun blijven, zoals games vroeger waren. Hij legt uit:
“Keeping the team small works out for the best. If you consider the history of PlayStation and how every studio has positioned themselves, it’s interesting that – and this is also what I show management – as the audience of PlayStation grew, a lot of these studios went from making cartoon games to a little bit more mature, hyper-realistic games. The ‘fun’ aspect in video games is far more important to us than anything else. We really wanted to fill that gap, that used to be the gap filled by other studios 20-25 years ago. That’s really where we want to be: all ages, colorful etc.”
De Wacht realiseert zich heel pijnlijk dat hij oud wordt, want deze uitspraak klinkt als muziek in de oren.
Astro Bot zit natuurlijk vol met PlayStation-characters, maar in de credits zijn er een aantal te vinden, die nu (nog?) op geen enkele manier in de game zitten. Het gaat om Worms, Stellar Blade, Rise of the Ronin, Rayman, Beyond Good and Evil, Assassin’s Creed en zelfs Croc van Legend of the Gobbos.
En tja, waarom krijgen deze games allemaal vermeldingen, als ze helemaal niet in de game zitten? Zijn het geschrapte characters die de uiteindelijke game niet hebben gehaald? Zijn het toekomstige DLC characters? Wie het weet mag het zeggen.
Onlangs kwam er namelijk een firmware update uit voor alle Xbox consoles, met onder andere wat nieuwe Discord features. Maar blijkbaar is deze firmware geen fan van oude Xbox games en gamers laten dan ook weten dat het vaak zo goed als onmogelijk is om nu nog Xbox en Xbox 360 games vanaf disc te installeren.
Games die al geïnstalleerd waren hebben na de update geen probleem, de backwards compatibility is dus niet stuk, maar het is nu even niet mogelijk om nieuwe Xbox en Xbox 360 games toe te voegen aan je HDD/SSD en zijn dus onspeelbaar. Je krijgt een ‘There’s a problem getting this content right now’ error te zien.
Microsoft heeft dit ongetwijfeld binnen no-time gefixt, maar dan ben je voor nu in ieder geval even op de hoogte. Het ligt dus niet aan je oude discs.
Want wat is een GTA-game, zonder goede muziek? Uiteraard moet Rockstar Games toestemming krijgen van de artiesten (het management) om de muziek in de game te kunnen gebruiken. Zo werd bijvoorbeeld de oude band Heaven 17 benadert, die in 1983 een gigantische hit hadden met het nummer Temptation. Martyn Ware, de zanger van de band, zei het volgende via X:
“I was recently contacted by my publishers on behalf of Rockstar Games for the possibility of using Temptation on the new Grand Theft Auto 6. Naturally excited about the immense wealth that was about to head my way, I scrolled to the bottom of the email for the offer… IT WAS $7500 – for a buyout of any future royalties from the game – forever… To put this in context, Grand Theft Auto 5 grossed, wait for it… $8.6 BILLION. Ah, but think of the exposure… Go fuck yourself”
Haha, Heaven 17 dacht dus nog even keihard te gaan cashen ruim 40 jaar na de release van het nummer Temptation, en is dan ook duidelijk niet blij met €7500. Lijkt er dus niet op dat we deze track in-game zullen gaan horen in de nieuwe GTA.
In de podcast laat Mr. Corden dan ook weten dat we nieuws over Final Fantasy krijgen tijdens het Xbox event op Tokyo Game Show. Zo zou niet alleen de volledige Final Fantasy VII remake trilogy naar Xbox komen in de toekomst, maar ook Final Fantasy XVI en de Final Fantasy Pixel Remasters.
Er wordt nog steeds gedacht dat de Final Fantasy VII remake trilogy exclusief voor de PS5 zou blijven, maar dit is volgens hem dus niet waar. Hij houdt er echter wel rekening mee dat dit pas na de release van het derde en laatste deel in de trilogy zou gebeuren. Dus eeuh… dat duurt nog wel even. Maar misschien dus FFXVI en Pixel Remasters in de tussentijd?
De bekende Zweedse insider Tidux heeft via X namelijk wat leuke teasers gegeven over wat we mogen verwachten van de PS5 Pro. Naast dat ook hij overtuigd is dat Sony op het punt staat de console officieel aan te kondigen zegt hij het volgende:
“PS5 Pro should be revealed really soon. I’m hearing some fantastic gains on some games, one is a popular open world game that will get frame rate, resolution and a big bump in RT. Another one is a game that just got released, that really needs it. Can’t wait to see PlayStation show them off!”
Om welke titels het specifiek gaat laat hij dus helaas nog niet weten, maar als de Wacht een gok moet doen, heeft hij het hier over Dragon’s Dogma 2 en Black Myth: Wukong. Beide games kunnen namelijk wel wat meer power gebruiken om in ieder geval de framerates strak te krijgen. En als de resolutie dan ook nog omhoog kan en er zelfs meer ray tracing mogelijk is, is het feestje compleet. Spannende tijden!
Opmerkingen