Nachtwacht van 4 september 2024
Live updates:
Op X werd er gediscussieerd over de strategieën van Sony en Microsoft, waarbij eerstgenoemde veel games nog altijd exclusief op PlayStation-consoles uitbrengt of veel later pas een pc-versie uitbrengt, en Microsoft games meteen op console en pc uitgeeft.
Ybarra deed ook een duit in het zakje: "Als je strategie is om de baas van de woonkamer te worden, dan heb je exclusieve hits nodig. Winnen is namelijk belangrijk vanuit het perspectief van je platform en de games. Sony weet hoe het hits moet maken en welke andere hits het exclusief moet aanbieden. Als ik hen was, zou ik nog harder inzetten op deze strategie, want de concurrentie heeft het op dit moment erg moeilijk." Hij sloot af met het volgende: "Ik denk dat degenen die aan het kortste eind trekken, een narratief gebruiken die bij hen past. Consoles zullen wat mij betreft nooit verdwijnen."
Ybarra is overigens niet alleen maar positief over Sony. Hij liet zich ook uit over de liveservicegames van het bedrijf, zoals het pas uitgekomen Concord dat moeite had met spelers aantrekken en inmiddels uit de verkoop is gehaald. "Ik zou stoppen met mij hier volledig op te richten. Mensen zijn battle passes en skins van 18 dollar beu."
Het is ongebruikelijk om Ybarra zo vocaal over dergelijke zaken te horen. Maar goed, hij werkt inmiddels natuurlijk niet meer bij Blizzard en Microsoft, dus hij is geheel vrij om zijn mening te geven.
Chief product officier Scott Junor meldde dit tijdens Gamescom aan VG24/7. "Het is een van de redenen dat we de game eerst op pc uitbrengen. We moeten een hoop optimalisaties doen voordat we de game op Xbox uit kunnen brengen. Ja, de Xbox Series S is een uitdaging. Op sommige vlakken doet Unreal (Engine) veel van het werk voor ons. We moeten vooral de assets optimaliseren en verschillende technologieën zoals FSR toepassen om frames te repliceren."
Gamers speculeren dat er wel vaker problemen zijn met de ontwikkeling van Xbox Series S-versies van games - het is immers een minder krachtige console dan de Series X en PS5. Dit is een van de weinige keren tot nu toe dat een ontwikkelaar dit letterlijk uitspreekt.
Dune: Awakening komt ergens begin 2025 op pc uit via Early Access, en later op Xbox Series en PS5. In de survival-mmo bezoek je Arrakis, een open spelwereld waarin je moet zien te overleven - bijvoorbeeld door schuilplaatsen te bouwen en 'op de oude manier' door de woestijn te lopen zodat een zandworm je niet als lekkere snack ziet. Check hieronder uitgebreide gameplay van het spel afkomstig van Gamescom.
Via social media kondigde ze dit aan. "Ik ben gezegend dat ik heb kunnen samenwerken met enorm getalenteerde collega's. Samen hebben we vreemde games als de Mario + Rabbids-saga in samenwerking met Nintendo gecreëerd. Dat was een droom die uitkwam!"
Het is nog niet bekend wat Nava, die ook aan het hoofd van de productie van Star Wars Outlaws stond, nu gaat doen. Ze heeft al een nieuwe klus, zo meldt ze, maar geeft nog niet prijs wat dit precies inhoudt.
Afgelopen juli vertrok ook Davide Soliani al bij Ubisoft. Hij was de hoofddesigner van de Mario + Rabbids-games. Veel gamers kennen hem vooral als die kerel die een traantje wegpinkte toen op E3 de eerste Mario + Rabbids-game werd onthuld.
Op Nintendo Live 2024 te Sydney was de nieuwe versie van de tijdlijn te zien. Waar alle andere hoofdspellen (en een aantal spin-offs) onderdeel uitmaken van de eerder onthulde tijdlijn en diens drie 'splitsingen', worden de twee driedimensionale Zelda-games op de Switch volledig afgezonderd getoond. We hoeven dan ook niet te puzzelen hoe deze spellen in verbinding staan met eerdere delen, want dat is nu dus officieel niet het geval.
Daarbij moeten we wel zeggen dat de Zelda-tijdlijn stiekem een klein beetje onzin is. Nintendo had echt geen overkoepelende tijdlijn in gedachte toen het vroeger Zelda-games uitbracht, maar na eindeloze speculatie van fans besloot Nintendo toch maar een tijdlijn te publiceren. Alleen al het feit dat de tijdlijn na Ocarina of Time in drieën splits, zou duidelijk moeten maken dat je hier vooral niet teveel waarde aan moet hechten. Maar goed, fans gonna be fanning!
Overigens weten we nog niet waar het op 26 september uit te komen Zelda: Echoes of Wisdom in deze tijdlijn past. Wat de Wacht betreft ook nergens, want wat boeit het nou goed en wel?
In de trailer van vorige maand - die je hieronder nog eens kunt bekijken - werd al duidelijk gemaakt dat de release er aan zat te komen, maar dat het spel plotseling vandaag zou arriveren hadden we ook weer niet verwacht.
Het Amerikaanse dorpje Patchwork wordt geteisterd door een stel bandieten. Sheriff Sam Judge trekt er op uit om ze een halt toe te roepen, maar wordt op een of andere manier getransporteerd naar een andere dimensie waarin dino's de dienst uitmaken.
Het zal allemaal wel, het is gewoon lekker een excuus om dinosauriërs af te knallen. Dat kun je vanaf vandaag doen op PlayStation 5 en Epic Games Store.
De games waren al aangekondigd voor PlayStation 4, Switch en pc, maar een Xbox One versie ontbrak tot nu toe. Niet meer: ze komen wel naar Xbox One, al is het wel wat later.
Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics verschijnt op 12 september op PS4, Steam en Switch, gevolgd door een fysieke editie voor PS4 en Switch op 22 november. De Xbox One-versie komt ergens in 2025 uit. Deze games zitten in de collectie:
X-Men Children of the Atom
Marvel Super Heroes
X-Men vs. Street Fighter
Marvel Super Heroes vs. Street Fighter
Marvel vs. Capcom Clash of Super Heroes
Marvel vs. Capcom 2 New Age of Heroes
The Punisher
Capcom Fighting Collection 2
Capcom Fighting Collection 2 komt ergens in 2025 uit op PS4, Switch, Steam en Xbox One, al is niet duidelijk of de Xbox-versie tegelijk met de andere edities uitkomt. In deze collectie zitten de volgende spellen:
Capcom vs. SNK: Millennium Fight 2000 Pro
Capcom vs. SNK 2: Mark of the Millennium 2001
Capcom Fighting Evolution
Street Fighter Alpha 3 UPPER
Project Justice
Power Stone
Power Stone 2
Plasma Sword: Nightmare of Bilstein
Beide collecties worden uitgerust met allerlei nieuwe features, waaronder online multiplayer, trainingmodi, rollback netcode, artwork en allerlei opties om de game aan te passen.
Volgens Capcom werden de Xbox One-versies eerder niet aangekondigd vanwege "technische discussies met onze partners bij Xbox", wat dat ook moge betekenen. Deze problemen zijn nu ieder geval opgelost. Wel zo fijn voor Xbox-gamers met een voorliefde voor klassieke Capcom-fighters!
De vorige week op PlayStation 5 en 4 uitgekomen game is bij veel spelers al bekend, maar mocht je toch een voorproefje willen krijgen, dan kun je met een PS Plus Premium-abonnement twee uur lang de game kosteloos uitproberen.
In Vampire Survivors moet je zo lang mogelijk overleven tegen een onstuitbare horde vijanden, die overal in het scherm verschijnen. Je personage verzamelt continu power-ups en extra wapens, totdat het hele scherm gevuld is met kogels en monsters. De game was op andere platforms al een behoorlijke hit.
Dat werd via X aangekondigd. "Vanaf vandaag zullen Duncan, Paul en vele andere getalenteerde leden van Hopoo Games direct bij Valve aan gameontwikkeling werken!" Gearbox nam eerder al de rechten op de Risk of Rain-reeks over van Hopoo Games.
In vervolgtweets is de ontwikkelaar vooral heel enthousiast. "Dit betekent echter wel dat we de productie van ons nog onaangekondigde spel Snail stopzetten." Hopoo Games verzekert in ieder geval dat het onder Valve games blijft ontwikkelen. "We kunnen niet wachten om samen met de getalenteerde mensen van Valve te werken. Voor nu: rust zacht, Hopoo Games."
Valve neemt natuurlijk wel vaker gamestudio's over, zoals Firewatch-ontwikkelaar Campo Santo in 2018. Helaas lijkt de ontwikkeling van hun nieuwste game In the Valley of the Gods stopgezet en hebben we sindsdien niets van ze vernomen, dus hopelijk is Hopoo Games niet hetzelfde lot beschoren.
Dat valt in een kort statement op de officiële website te lezen. NDCube - sorry, Nintendo Cube - is een dochteronderneming van Nintendo en bestaat voornamelijk uit voormalige Hudson Soft-ontwikkelaars.
De studio is sinds Mario Party 9 de hoofdontwikkelaar van de reeks. Ook was Nintendo Cube verantwoordelijk voor games als Wii Party U, Clubhouse Games, Animal Crossing: Amiibo Festival en F-Zero: Maximum Velocity.
Het nieuwste wapenfeit van de ontwikkelaar is overigens Super Mario Party Jamboree, dat op 17 oktober voor Nintendo Switch verschijnt. Onlangs bleek nog dat Pauline een speelbaar personage in de game wordt.
Goed, weten we dat ook weer!
Opmerkingen