Nachtwacht van 29 oktober 2024
Live updates:
Eerder op de maandag hintte het X-account van Marathon met een teken van leven al naar potentiële nieuwe info over de game en Bungie liet er geen gras over groeien. Ongeveer een uurtje later dropte de ontwikkelaar namelijk een Developer Update op YouTube waarin game director Joe Ziegler ingaat op de stand van zaken van de aankomende shooter. Marathon werd vorig jaar aangekondigd tijdens de PlayStation Showcase, waarna het compleet stil bleef rondom de game.
De bijna tien minuten durende video is vooral een hoop gelul in de ruimte en gelukkig gaf meneer Ziegler in de eerste minuut al aan dat we geen gameplay voor onze snufferd krijgen. Gelukkig zitten er nog genoeg interessante puntjes tussen om de video even grondig uit te pluizen!
Zo kunnen we een extraction shooter met pijlsnelle gameplay verwachten waarin zowel computergestuurde vijanden als andere spelers een obstakel vormen voor jou en je squad om een missie succesvol af te ronden. Ook laat Ziegler weten dat de omgevingen in de game al in een vergevorderd stadium zitten, maar de vijanden en klassen nog wat werk nodig hebben.
Over die klassen gesproken: daarvan worden er twee via een screenshot uit de doeken gedaan. De zogenaamde runners dragen de namen Thief en Stealth en daarmee kan de Wacht al een beetje raden wat deze klassen in hun mars gaan hebben!
Ook laat Ziegler weten dat er in 2025 meer informatie over Marathon volgt. Eerder werd er al getest met spelers en content creators en deze tests moeten volgend jaar een grootschalige opvolging krijgen.
Tot slot laat Bungie in een reactie op YouTube weten dat er volgend jaar sowieso gameplay getoond gaat worden, dus fans kunnen reikhalzend uitkijken naar een flinke dosis nieuwe info over de aankomende shooter!
Dat laat Obbe Vermeij, voormalig technical director bij Rockstar North, weten in een tweet. Het originele idee was om drie verschillende maps te maken, waarbij spelers dus een trein of vliegtuig (inclusief laadscherm) moeten pakken om tussen Los Santos, San Fierro en Las Venturas te reizen.
Rockstar speelde voornamelijk met dit idee vanwege de technische beperkingen van de PlayStation 2: “Het geheugen op de PS2 was erg schaars en met drie afzonderlijke maps hadden we de data van de andere steden niet constant in het geheugen hoeven te houden”, aldus Vermeij.
Uiteindelijk werd er in een meeting tussen Vermeij, Leslie Benzies, Aaron Garbut, Adam Fowler en Alexander Roger toch besloten om één geheel van de map te maken. Vraag de Wacht niet hoe, maar het is die knappe koppen uiteindelijk toch gelukt om iedere stad eigen hulpdiensten en weersomstandigheden te geven. En dat zonder laadschermen, chapeau!
Overigens raadt de Wacht het X-account van Vermeij ten zeerste aan als je geïnteresseerd bent in een technisch kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van (voornamelijk) de Grand Theft Auto-games. Heerlijk om tijdens een brakke zondagmiddag eens door te spitten terwijl je reikhalzend uitkijkt naar het aankomende GTA 6!
Team Fortress 2 is al sinds 2007 een begrip in de shooter-wereld en over de afgelopen zeventien jaar bleef ontwikkelaar Valve de game constant updaten. Toch was een specifieke bug nog altijd een doorn in het oog bij spelers en nu heeft Valve hun fout eindelijk rechtgezet. Beter laat dan nooit!
In Team Fortress 2 kies je een klasse en wordt je in het blauwe of rode team gestopt. Afhankelijk van je team verandert de kleur van je outfit, al ging dit niet bij iedere klasse even goed. Zo was de broek van de blauwe Scout namelijk bruin, terwijl alleen spelers op het rode team een bruine broek hebben. Best verwarrend, dus.
In de meest recente update van Team Fortress 2 heeft Valve hier echter verandering in gebracht en werd de broekkleur van de Scout zonder pardon ineens veranderd naar grijs. Spelers kunnen na zeventien jaar dus eindelijk eens rustig slapen.
Waarom Valve deze bug ineens heeft gefixt is niet duidelijk, al denkt de Wacht dat mederwerkers het gewoon geinig vinden om dit soort dingen ineens te doen. Vorig jaar bracht de ontwikkelaar na 25 jaar ook ineens nieuwe content uit voor het originele Half-Life zonder dat daar enige aankondiging voor was. De Wacht is dus benieuwd wat voor rare fratsen Valve de volgende keer voor ons in petto heeft!
Dat laat Ben Irving, voormalig producer bij Anthem-ontwikkelaar BioWare, weten via een post op X. Hierin stelt de beste man dat hij in de toekomst ooit een reboot van Anthem wil maken en dat hij vindt dat de game nog altijd alle potentie in de wereld heeft.
Of die reboot er ooit gaat komen is echter nog maar de vraag. Irving werkt zelf inmiddels namelijk bij Crystal Dynamics en is dus niet meer betrokken bij BioWare of Anthem-uitgever Electronic Arts. Laatstgenoemde heeft nog altijd de rechten van Anthem in bezit, dus lijkt de kans klein dat Irving zelf met het project aan de slag kan gaan.
Anthem wordt gezien als een van de grootste flops uit de stal van BioWare. De multiplayer-game verscheen in 2019 en wist uiteindelijk nog meer dan vijf miljoen exemplaren te verkopen, al was dit niet genoeg voor uitgever EA. Inmiddels wordt de game nog door een kleine maar trouwe groep gamers gespeeld die nog altijd vurig hopen op een reboot van de franchise. Wie weet, mensen!
In een trailer waar het zweet van tussen je bilnaad gaat zitten maken we kennis met Yarnaby. Een poppetje gemaakt van garen die er op eerst oogopslag nog best schattig uitziet. Maar niets is minder waar en dit geinige poppetje verandert binnen een mum van tijd in een bloederig wezen dat zo uit de Wacht z'n ergste nachtmerries lijkt te zijn gekropen. Brrrr!
Poppy Playtime Chapter 4 is de aankomende vierde game in de franchise en moet ergens in het voorjaar van 2025 verschijnen. Ieder hoofdstuk in de franchise kent zijn eigen unieke vijand en Yarnaby sluit aan in een rijtje met illustere figuren als Huggy Wuggy, CatNap en Mommy Long Legs.
Jarenlang waren de Poppy Playtime-games alleen op pc te spelen, maar vorig jaar verscheen er ook een console-versie. Kan je jezelf dus mooi de stuipen op het lijf jagen dit aankomende Halloween-weekend!
Opmerkingen