Nachtwacht van 22 augustus 2024
Live updates:
Deze mid-season-update, die nu live is op alle platformen, voegt nieuwe content toe voor de multiplayer, Zombies -en battle royale-modus.
Voor de multiplayer is er een nieuwe 6v6-map genaamd Ink House, een cel-shaded-versie van Stash House. De nieuwe en terugkerende modi zijn Cyber Attack, Fishfection, Paintball en Defuse or Destroy.
Verder voegt de Reloaded-update de laatste verhaalmissie van Zombies toe, de Supreme Resurgence-modus (Rebirth Island) voor Warzone en een Operator-skin gebaseerd op The Crow.
Klik hier voor de volledige patch notes van Modern Warfare 3 Season 5 Reloaded, en hier voor de Warzone Season 5 Reloaded-notes.
De release van het vijfde seizoen van Modern Warfare 3 en Warzone dit jaar arriveerde vorige maand tegelijk met het verschijnen van Modern Warfare 3 op Game Pass. Black Ops 6, de nieuwe COD-game die later dit jaar uitkomt, staat vanaf dag één op Game Pass.
"Wie aan een zombiegame denkt, denkt aan Dying Light". Dat is waar Techland naartoe wil met de zombiefranchise. Gisteren maakte de ontwikkelaar bekend dat hun volgende game Dying Light: The Beast gaat heten. De game heeft nog geen releasedatum, maar werd wel al uit de doeken gedaan met deze trailer. De ambities voor de franchise zijn dus groot.
Dat blijkt uit een interview van GamesRadar met Tymon Smektala, de franchiseregisseur van Dying Light. Smektala geeft aan wat het doel van de studio is met Dying Light: "We want Dying Light to be the ultimate zombie experience, the ultimate zombie game.' You think Zombie game? You say 'Yeah, of course, Dying Light."
Ze begonnen met Dying Light 1, en met ieder daaropvolgend project zijn ze verder gaan bouwen. Uiteindelijk willen ze het allemaal combineren in "a very special, ultimate zombie adventure."
Verder in het interview spreekt Smektala over het belang van immersie in de Dying Light-games. Aspecten als schieten en het herladen van een pistool zijn elementen waar ze veel persoonlijkheid aan willen geven. In Dying Light: The Beast zitten nieuwe gameplayelementen die ze nog niet getoond hebben, maar nog even geheim houden.
Gisteren werd Monster Hunter Wilds niet voor het eerst getoond, maar wel wederom met een vette trailer. Daar bleef het echter niet bij. Vanaf de beursvloer streamden de ontwikkelaar de game, waarin een uur lang gameplay te zien is.
Monster Hunter Wilds bevat meer details op het gebied van monsters en ecosystemen dan ooit tevoren. De game moet ergens in 2025 uitkomen op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc - een precieze releasedatum is er nog niet.
Eerder dit jaar maakte Xbox-baas Phil Spencer bekend dat ze een viertal voormalig exclusieve games naar andere platformen gingen brengen. Het ging om Hi-Fi Rush, Pentiment, Sea of Thieves en Grounded. Hij beloofde niet dat het daarbij zou blijven, al bevestigde hij destijds ook niet dat er meer games zouden volgen. Deze eerste vier titels waren duidelijk een experiment.
Tijdens Gamescom Opening Night Live kondigde Xbox aan dat Indiana Jones and the Great Circle, één van de meest geanticipeerde Xbox-games van het moment, ook naar PlayStation 5 komt. Weliswaar pas een aantal maanden na de release van de Xbox- en pc-versie, maar toch is het groot nieuws. Als deze titel al cross-platform gaat, zou hetzelfde besluit genomen kunnen worden voor andere groten titels, zoals de Forza-games en Starfield.
Op het internet zeggen sommigen dat Phil Spencer gelogen heeft toen hij zei dat Indiana Jones niet naar andere platformen zou kommen. Eigenlijk is dat niet helemaal waar, want hij bevestigde alleen dat de game niet als een van de eerste vier titels een crossover zou krijgen. Dit wordt namelijk de vijfde game. Toch besloot hij zichzelf te verdedigen, door de keuze uit te leggen:
"Obviously, last spring we launched four games, two of them on the Switch, four of them on PlayStation, and we said we were gonna learn. We said we'd watch. I think at Showcase, I might have said, from our learning, we're gonna do more."
"What I see when I look is: our franchises are getting stronger. Our Xbox console players are as high this year as they've ever been. I look at it, and I say, okay: our player numbers are going up for the console platform. Our franchises are as strong as they've ever been. And we run a business."
Oftewel, er moet geld verdiend worden.
"So I look at this, how can we make our games as strong as possible? Our platform continues to grow both on console, on PC, and on Cloud, and I think it's just going to be a strategy that works for us."
"I think us - as fans, as players of games - we just have to anticipate there's going be more change, and how some of the traditional ways that games are built and distributed - that's gonna change. That's gonna change for all of us. But the end result has to be better games that more people can play. If we're not focused on that, I think we're focused on the wrong things. So for us at Xbox - health of Xbox, health of our platform, and our growing games are the most important things."
Kortom, ga er maar vanuit dat meer grote Xbox-titels naar PlayStation komen. Het werkt voor Xbox en het werkt voor de speler. Iedereen blij, toch?
Tijdens Gamescom Opening Night Live onthulde Peter Molyneux, bekend van games als Fable en Black and White, dat hij samen met zijn studio 22cans aan een nieuwe game werkt genaamd Masters of Albion. Hij noemde het spel een "openwereld god-game", die zich afspeelt in Albion - een alternatieve naam voor Groot-Brittannië die Molyneux eerder al voor de wereld van Fable gebruikte.
Je vraagt je misschien af hoe het mogelijk is dat 22cans dezelfde naam gebruikt uit de Fable-franchise, terwijl de game verder niets met Fable of Microsoft te maken heeft. In gesprek met IGN legt Molyneux uit hoe dat kan:
"[It’s] like saying if you set a game in America, you can’t set any other game in America. So Albion can’t be copyrighted. It’s the name for England and Wales and that’s how we get away with it. Fable was set in Albion, Masters of Albion is set in Albion."
Wanneer hem gevraagd werd of hij er zeker van was dat Albion niet onder copyright kon vallen vanwege de historische context, antwoordde Molyneux twijfelachtig:
"I don’t know if I’m honest, I don’t really know… I hope so. I mean you would think that the responsible person I should be, I would’ve spent the last six months in lawyers’ offices…"
Daarna benadrukt Molyneux dat Masters of Albion niets met Fable 5 te maken heeft. Echter, als je de Fable-games gespeeld hebt, zullen veel aspecten in Masters of Albion je bekend voorkomen.
Stellar Blade-ontwikkelaar Shift Up geeft aan dat een pc-port van de eerder dit jaar verschenen PS5-game eraan zit te komen. Genki, een journalist die over de Japanse gamesindustrie gaat, vertaalde een vergadering van Shift Up met investeerders. Hierin wordt gezegd dat Stellar Blade in de 'nabije toekomst' naar pc komt, waar ze verwachten dat de game nog beter presteert dan op console.
De PS5-versie van Stellar Blade verkocht meer dan een miljoen exemplaren binnen twee maanden, maar sindsdien verloopt de verkoop wat trager. Kennelijk verwacht Shift Up dat er op pc een grotere markt voor dit genre is, waardoor ze opnieuw goed kunnen scoren.
Momenteel werkt Shift Up aan een nieuwe game met de werktitel 'Project Witches'. Ze zijn van plan om deze game wél vanaf dag één naar pc (en mogelijk Xbox) te brengen.
Opmerkingen