Nachtwacht van 17 september 2024
Live updates:
Astro Bot verkoopt best lekker in Verenigde Staten
Officiële verkoopcijfers van Sony hebben we helaas nog niet, maar het lijkt erop dat Astro Bot best lekker verkoopt, in ieder geval in de Verenigde Staten.
Volgens researchbedrijf Circana verkocht alleen NBA 2K25 beter in de week van release van Astro Bot in de Verenigde Staten (via VGC). Dat is een knappe prestatie van de PlayStation-mascotte, want Astro Bot kwam alleen op de PlayStation 5 uit. NBA verscheen uiteraard ook op Xbox en pc.
"Solide eerste week", oordeelt Mat Piscatella van Circana op Blueskye. En er is nog meer goed nieuws voor Sony. De speciale Astro Bot-controller was in die week ook de meest verkochte accessoire in het land.
Eerder liet Chris Dring van Gamesindustry.biz al weten dat Astro Bot ook goed gaat in het Verenigd Koninkrijk. "De verkopen in de eerste week zijn 21 procent hoger dan die van Ratchet and Clank: Rift Apart in 2021", schrijft hij. "Astro Bot was nummer twee na Space Marine 2." Hoe de zaken er in het vaste land van Europa voorstaan weten we niet. De wacht hoopt in ieder geval dat ie ook hier lekker gaat, want Astro Bot toont weer het PlayStation dat hij graag ziet.
Mol was ook razend enthousiast over Astro Bot en gaf de game een dikke Gold Award (94). "Astro Bot is alles wat je maar kon wensen van de Playroom-demo en zoveel meer. Met ongekende stijl en immens veel liefde levert Asobi een van de beste platformers in jaren af, vol met fantastische details, knipoogjes en muziek", luidt zijn conclusie.
Dat heeft de streamingdienst officieel bekend gemaakt middels de trailer die je hieronder kunt bekijken. In het tweede seizoen maakt Alucard zijn opwachting. Samen met Richter Belmont gaat hij de strijd aan tegen Erzsebet Báthory, the Vampire Messiah. De makers spreken van "de donkerste gevechten". Dat klinkt cool!
Castlevania: Nocturne ging op 28 september in première op Netflix. De serie speelt zich af tijdens de Franse revolutie in 1792 en draait om Richter Belmont en Maria Renard. Het is een spin-off op de briljante Castlevania-serie die ook op Netflix te zien is.
Een exacte releasedatum voor het tweede seizoen is er nog niet.
Dat heeft The Game Post vernomen van bronnen. Bungie zou volgens die bronnen nu het idee hebben om de game inderdaad veertig dollar te laten kosten. Daarmee gaat de studio overduidelijk niet voor het free-to-playmodel waar veel andere shooters heel succesvol mee zijn geworden.
De bronnen geven ook aan dat de discussies over het prijskaartje wel weer zijn opgerakeld sinds de release van Concord. Die game kostte ook veertig dollar en verdween na twee weken alweer van het toneel, omdat niemand de game speelde. Daarmee is het een van de allergrootste gameflops aller tijden, misschien wel de grootste.
Uiteraard hebben we ook een voorbeeld van een Sony-liveservicegame die wél als een tierelier ging met hetzelfde prijskaartje. Helldivers 2 werd met twaalf miljoen verkochte exemplaren in de eerste twaalf weken zelfs de snelst verkopende Sony-game ooit. Dat spelers vier tientjes moeten neerleggen wil dus absoluut niet zeggen dat de game gaat floppen.
Wanneer we gaan ontdekken of Marathon een succes of een flop wordt, is nog niet duidelijk. We hebben namelijk nog geen releasedatum. Het spel, dat zich in hetzelfde universum afspeelt als de oude Marathon-games die Bungie nog voor Halo ontwikkelde, wordt een PvP team-based extraction-shooter waarbij spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam.
De game komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.
Dat liet senior product manager Harrison Froeschke weten in een Linkedin-post die hij inmiddels stiekempjes onleesbaar heeft gemaakt (via Eurogamer). De "strategie voor het genereren van inkomsten, bestaande uit cosmetische items, bundels, persoonlijke kortingen voor spelers en een roadmap aan content brachten 150 miljoen dollar binnen", deelde hij.
Dat is best een flinke hap geld, aangezien Diablo 4 nu iets meer dan een jaar op de markt is. Met deze 150 miljoen komt het totaalbedrag aan inkomsten voor Diablo 4 op meer dan een miljard dollar. Goedemorgen!
Binnen vijf dagen tikte de game natuurlijk al de 666 miljoen dollar aan inkomsten aan, maar in de daarop volgende tijd - waarin de game ook naar Xbox Game Pass kwam - is daar dus nog een flinke smak geld bijgekomen. Daar zal Blizzard - en natuurlijk eigenaar Microsoft - dik tevreden mee zijn, denkt de wacht.
Dat heeft Ubisoft bekendgemaakt. De opnames van de verfilming begonnen afgelopen juli en nu staat alles erop. Wanneer de film in de bioscoop draait, is nog niet bekend. Na de onthulling van het project in 2016 lijkt het in ieder geval de goede kant op te gaan. Het script van de film zat lange tijd in development hell.
De film krijgt een verhaal dat compleet los staat van de games. Als je hoopt op avonturen van Aiden Pierce of die hacker met dat masker ben je hier dus aan het verkeerde adres. Over het verhaal is verder helemaal niets bekend.
Acteurs Sophie Wilde (Talk to Me) en Tom Blyth (Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes) spelen de hoofdrollen en de Franse regisseur Mathieu Turi (Hostile) neemt de regie op zich.
In een eerder interview twijfelde Pocketpair-CEO Takuro Mizobe nog of Palworld niet verder moest gaan als liveservicegame. Dat zou vooral goed zijn voor de portemonnee van de ontwikkelaar, maar inmiddels is die twijfel weg. Palworld gaat het liveservicepad niet bewandelen, bevestigt Pocketpair op X.
Het interview waarin Mizobe zijn twijfels uitte is volgens Pocketpair al meerdere maanden oud. Toen was het bedrijf nog op zoek naar de beste strategie om van Palworld een langdurig succesverhaal te maken. Daar is men nog steeds mee bezig, "maar we hebben al besloten dat het free-to-play/liveservicemodel niet bij ons past", meldt de studio.
De reden daarvoor? "Palworld is nooit ontwikkeld met dat model in gedachten en het zou te veel werk vergen om de game aan te passen. Ook zijn we ervan op de hoogte dat dit niet is wat onze spelers zouden willen, en we zetten onze spelers altijd op nummer één."
Betaalde skins en uitbreidingen behoren nog wel tot de mogelijkheden, maar daar heeft de studio verder nog niets over te delen op dit moment. "Voor nu blijft het onze focus om van Palworld de best mogelijke game te maken. We bieden onze excuses aan voor de zorgen die dit mogelijk heeft veroorzaakt en we hopen dat dit onze positie verduidelijkt."
Palworld is en blijft dus een betaalde game. Alle liveservicehaters kunnen weer met een gerust hart slapen.
Opmerkingen