Nachtwacht van 17 januari 2025
Live updates:
Dat meldde hij in een interview met Kinda Funny. Daarin wordt dieper ingegaan op de huidige focus van PlayStation op liveservicegames en hoe Yoshida daar mee om zou gaan. Hoewel Yoshida pas sinds gisteren niet meer werkzaam is bij het bedrijf, was hij al geruime tijd geen CEO meer - in plaats daarvan leidde hij de laatste jaren de Independent Developer Initiative, dat bedoeld is om kleinere, onafhankelijke studio's te begeleiden.
"(In mijn rol als CEO) beheerde ik het budget, dus ik was verantwoordelijk voor het bepalen hoeveel geld naar welke games ging. Als het bedrijf toen had overwogen (om zich te richten op liveservice), had het waarschijnlijk niet logisch geweest om te stoppen met het maken van een nieuwe God of War of andere singleplayergame en al het geld in liveservicegames te stoppen."
Vervolgens legde Yoshida uit dat het echter niet zo zwartwit is als veel gamers denken: Toen ik vertrok en Hermen (Hulst) het overnam, kreeg hij veel meer geldmiddelen. Ik denk niet dat ze Hermen hebben opgedragen om singleplayergames te maken. Die games zijn geweldig, maar ze hebben hem extra geldmiddelen gegeven om liveservicegames te ontwikkelen. Ze wisten vast dat het een risico was. De kans dat een game binnen dit erg competitieve genre succesvol wordt, is klein."
De pogingen van Sony om liveservicegames te maken zijn niet alleen succesvol gebleken. Zo is de multiplayergame rondom The Last of Us voor release geannuleerd en werd Concord een paar weken na release weer offline gehaald. Maar er waren ook successen. "Helldivers 2 deed het goed", zo oppert Yoshida. "Dat had niemand verwacht. Je kunt in deze industrie geen succes plannen, dat is tegelijkertijd ook het leukste aan deze industrie. Ik hoop dat deze strategie uiteindelijk gaat werken. Als ik in Hermens positie zat, had ik mij waarschijnlijk verzet tegen deze richting. Misschien is dat een van de redenen waarom ik er niet meer werk!"
Gedurende het interview speculeerde Yoshida ook over de mogelijke reden waarom er nooit een vervolg is uitgekomen op FromSoftware's populaire PlayStation 4-game Bloodborne. Yoshida speculeert daarbij over de reden. "(Bedenker) Hidetaka Miyazaki hield echt enorm van Bloodborne. Ik denk dus dat hij wel geïnteresseerd is (in een vervolg), maar hij is zo succesvol en zo druk dat hij het niet zelf kan doen, en hij wil niet dat iemand naders het doet. Dat is mijn theorie, en ik denk dat PlayStation zijn wens respecteert."
Yoshida heeft ook gepraat over de PlayStation Vita, en waarom de handheld niet zo succesvol was als fans en het bedrijf zelf hadden gehoopt. De belangrijkste reden volgens de topman heeft te maken met het feit dat het Sony niet lukte om zowel de PlayStation 3- en 4-console als de Vita-handheld tegelijk te ondersteunen. "En consoles zijn het belangrijkste. We moesten de PS3 en PS4 ondersteunen, dus we moesten stoppen met het creëren van Vita-games, omdat we anders niet genoeg teams hadden om PS4-games te ontwikkelen." Wat Yoshida betreft heeft het feit dat Nintendo alleen nog maar games voor de Switch maakt, dan ook bijgedragen aan het succes van de console. Het complete interview kan hieronder worden bekeken.
Dat deed hij op X (vertaald door Eurogamer). "Ik hoop dat alle mensen die Switch 2-informatie hebben uitgelekt of daarbij hielpen voor de rest van hun leven vervloekt zijn om altijd poep aan de onderkant van hun schoenen te hebben zitten wanneer ze thuiskomen."
Kamiya refereert vervolgens naar de verrassende onthulling van het Okami-vervolg op The Game Awards eind vorig jaar, een aankondiging die van te voren niet is gelekt. "Nu ik de verrassende aankondiging van Okami met alle fans heb ervaren, geloof ik echt dat alle leakers vervloekt moeten worden."
Hij bleef er op hameren dat hij geen goed woord voor insiders over heeft. "De waardeloze leaker doet dit alleen voor zijn eigen plezier en zelfbevrediging. Hij draagt nergens aan bij en doet er zelfs aan af, en kan nergens trops op zijn. Hij is het laagste uitschot, dus hij zou van top tot teen ingesmeerd moeten worden met stront en uit de atmosfeer moeten worden geworpen, om vervolgens niet meer na te kunnen denken en voorgoed te moeten ronddwalen."
Kamiya had de smaak goed te pakken en eindige met het volgende: "Deze verdomde leakers hebben een verantwoordelijk waarbij ze toegang hebben tot informatie die maar bij een paar mensen bekend is. Maar wat ze ermee doen is niets meer dan een uiting van een vieze drang voor goedkeuring dat geen enkele rationaliteit bevat. Het zijn beschamende mensen. Niet de bedrijven wiens geheimen zijn onthuld moeten de schuld krijgen, maar deze verdomde mensen, en ze moeten zo snel mogelijk verpletterd worden."
De ontwikkelaar die vertrokken is bij PlatinumGames en nu met zijn eigen studio het Okami-vervolg ontwikkeld staat bekend om zijn uitgesproken mening en die heeft hij hier zeker weer geëtaleerd.
Ergens begrijpen we Kamiya wel: als het niet was uitgelekt, was de Switch 2-onthulling een veel grotere verrassing geweest. Aan de andere kant is de game-industrie een van de meest geheimzinnige industrieën op de wereld, en is het in andere sectoren heel normaal dat bedrijven duidelijk aangeven waar ze mee bezig zijn - al is het maar voor de aandeelhouders - en brengen journalisten daar ook alle details die op straat liggen zo snel mogelijk. Hoe staan jullie hier tegenover?
Dat heeft bedenker en Kojima Productions-oprichter Hideo Kojima laten weten op X. "Het is de meest veeleisende periode van gameontwikkeling - zowel fysiek als mentaal - ook wel bekend als 'crunch time'", aldus de beste man. "Naast het mixen en opnemen van Japanse stemmen, hebben we een berg met taken: opmerkingen schrijven, uitleg, essays, interviews, discussies, werk niet gerelateerd aan de game. Het is enorm moeilijk."
'Crunch' is de periode voor de release van een game wanneer ontwikkelaars extra hard moeten werken en vaak ook langere werkdagen maken (of in het weekend werkend) om een game op tijd af te krijgen. Aangezien dit vaak enorm vermoeiend voor werknemers is, wordt er zeker tegenwoordig enigszins op neergekeken binnen de game-industrie, al komt het voor zover bekend nog regelmatig voor.
Kojima plaatste ook een tweet waarin hij zich afvraagt hoeveel jaren hij dit werk nog vol kan houden. "Op deze leeftijd kan ik niet anders dan mijzelf afvragen hoelang ik nog creatief kan blijven. Ik wil de rest van mijn leven doorgaan, maar is het nog tien jaar? Twintig? Elke dag voelt als een race tegen de klok. Zelfs op 87-jarige leeftijd is (filmregisseur) Ridley Scott nog actief. En toen hij de 60 voorbij was - mijn huidige levensfase - creëerde hij het meesterwerk Gladiator."
In de loop van dit jaar komt als het goed is Death Stranding 2: On the Beach uit op PlayStation 5. Verder werkt Kojima aan de horrorgame OD en de spionagethriller Physint.
De gebeurtenissen op deze nieuwe map spelen zich logischerwijs na de vorige maps af. Na Citadelle des Morts doen Grey, Weaver, Carver en Maya een nabijgelegen opgravingsplaats aan om de Sentinel Artifact op te sporen. Deze locatie is echter gebouwd op de overblijfselen van een eeuwenoude begraafplaats. Tja, dat is vragen om problemen!
The Tomb moet volgens de makers vergelijkbaar zijn met de Liberty Falls-map, met krappe ruimtes en flink wat easter eggs, een nieuwe Wonder Weapon en een sterke focus op herspeelbaarheid. Liberty Falls was de meest gespeelde Zombies-map in jaren, dus het is logisch dat men dat succes wil herhalen.
De nieuwe map verschijnt op 28 januari voor Call of Duty: Black Ops 6. Dan gaat namelijk het tweede seizoen van de game van start. We zullen vast ook spoedig meer horen over andere nieuwe content dat het seizoen met zich meebrengt.
Je kunt Call of Duty: Black Ops 6 spelen op pc, PlayStation- en Xbox-consoles en Game Pass.
De regisseur heeft in zijn leven een ontzagwekkend oeuvre opgebouwd, met films als Mulholland Drive, Eraserhead en Blue Velvet. Velen kennen hem echter vooral als de regisseur van de serie Twin Peaks, waar overigens ook een film van is uitgekomen. Zijn werk kenmerkt zich vaak door zijn surrealistische situaties, gitzwarte humor en bij wijlen vertoningen van intens geweld.
Lynch leed aan longemfyseem na jarenlang roken. De Wacht kan beamen dat het een rotziekte is, aangezien hij er enkele jaren geleden zijn vader aan heeft verloren. Vorig jaar gingen er al geruchten dat Lynch zou stoppen met werken, maar kort daarna bracht hij een statement naar buiten dat hij zich goed voelde en nooit met pensioen zou gaan.
Hieronder een ander meesterwerkje van Lynch die vooral bij gamers bekend zal zijn, namelijk een lekker surrealistische PlayStation 2-reclame!
Dat meldt Business Insider. Zij hebben dat bevestigd gekregen van een woordvoerder van Microsoft, al meldt diegene dat het om een klein aantal ontslagen gaat. Een precies aantal werd niet genoemd, maar de ontslagen zouden vallen bij de game-, verkoop- en beveiligingsafdelingen.
Vorig jaar waren er al meerdere ontslagrondes bij Microsoft, waarbij ook een flink aantal Xbox-werknemers werden ontslagen en zelfs studio's zoals Arkane Austin en Tango Gameworks werden gesloten - al werd laatstgenoemde studio uit de brand geholpen door Krafton. En vorige week vielen er ook ontslagen bij Microsoft in verband met prestatiebeoordelingen.
Natuurlijk is Microsoft een gigantisch bedrijf, waardoor er wellicht iets vaker dan bij andere bedrijven gekeken wordt naar hoe men kosten kan besparen. Toch staat het alles behalve mooi, toch zeker als het zo vaak gebeurt.
Arrowhead Game Studios-CEO Shams Jorjani meldde dat als reactie op een vraag op Discord (via Reddit). Hij werd gevraagd naar meer informatie over de film, en iemand opperde dat hij hoopt dat Chris Pratt geen rol pakt. Jorjani vindt echter dat bekende gezichten wel leuk zouden zijn: "Ze houden ons op de hoogte. We hopen allemaal op zoveel mogelijk bekende acteurs - zolang ze allemaal zo snel mogelijk aan een gewelddadig einde komen."
Het is niet duidelijk hoeveel invloed Arrowhead precies heeft op de film, maar het lijkt er op dat ze zich er niet al teveel mee bemoeien. CCO Johan Pilestedt meldde op X het volgende: "Het korte antwoord is dat we betrokken zijn. Het lange antwoord is dat we zullen zien." Hij liet daarbij weten dat de ontwikkelaars "geen Hollywood-mensen" zijn en dat ze geen idee hebben "wat er nodig is om een film te maken. Daarom moeten wij niet degene zijn die knopen doorhakt."
Afgelopen week werd tijdens CES aangekondigd dat Sony aan een verfilming van Helldivers 2 gaat werken. Toen werd ook bevestigs dat er een Horizon Zero Dawn-film komt - waarschijnlijk in plaats van de Netflix-serie waar eerder berichten over gingen.
Het patent, dat werd gevonden door tech4gamers, beschrijft een camera bovenop een televisie die de controller die je vasthoudt bekijkt en je speelgedrag opneemt. AI analyseert je gedrag vervolgens en probeert te voorspellen wat voor knoppen je in bepaalde situaties gaat indrukken.
Klinkklare onzin? Misschien. Het zou bijvoorbeeld kunnen worden ingezet om input lag bij online games waarbij vertraging killing is voor de ervaring te minimaliseren. Als je een fighter speelt en de game je helpt met bepaalde knoppen indrukken, is dat dan valsspelen, of zorgt het simpelweg voor een vloeiendere ervaring? Hoe dan ook interessant materiaal.
Een ander Sony-patent - ditmaal gevonden door GameRant - omschrijft overigens de mogelijkheid om de DualSense-controller tot een soort geweer om te vormen. Een realistische trekker zou aan de analoge stick worden gehouden, terwijl de speler de controller met één hand vasthoudt en de ruimte tussen de R1- en R2-knop gebruikt om te mikken.
Hoe dan ook willen bovenstaande patenten niet zeggen dat Sony dit ooit gaat toepassen. Bedrijven leggen regelmatig patenten vast voor allerlei dingen die ze verzinnen. Soms vinden ze hun weg terug naar een daadwerkelijk product, maar net zo vaak niet.
Mai kennen we vooral van de Fatal Fury-reeks, maar ze is nu dus ook te gast in Street Fighter 6. Mensen die de Year 2 Character Pass of Year 2 Ultimate Pass hebben aangeschaft kunnen met haar aan de slag, al kun je er ook Fighter Coins aan uitgeven om haar te ontgrendelen.
Mai heeft een standaard outfit gebaseerd op haar uiterlijk in Fatal Fury. Door haar te maxen in de World Tour Modus - of door nog meer Fighter Coins uit te geven - ontgrendel je haar tweede kostuum die is gebaseerd op het aankomende Fatal Fury: City of the Wolves.
Mai is een van de dlc-personages van het tweede seizoen van de game. Eerdere personages die tijdens dit seizoen werden toegevoegd, zijn Terry en M. Bison, en aankomend voorjaar zal Elena volgen.
Street Fighter 6 is beschikbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Benieuwd hoe Mai er uitziet in de game? Check de trailer hieronder!
Vorig jaar werd Tomb Raider 4-6 Remastered al aangekondigd. Deze collectie bevat Tomb Raider: The last Revelation, Tomb Raider: Chronicles en Tomb Raider: The Angel of Darkness. Deze games volgen de originele trilogie op, die vorig jaar al opnieuw beschikbaar kwamen via Tomb Raider 1-3 Remastered.
Je kunt de games in deze collecties zowel met hun oorspronkelijke uiterlijk als met een nieuw likje verf spelen. Tomb Raider 4-6 Remastered, waarin je zoals altijd op avontuur gaat met niemand minder dan Lara Croft, komt op 14 februari uit voor PlayStation- en Xbox-consoles, Nintendo Switch en pc (Steam, Epic Games Store, GOG). Voor de collectie betaal je 29,99 euro.
De update draait om episode 8 van het vierde seizoen. Dit is de laatste episode van het seizoen, en sinds kort weten we dat seizoen vier ook meteen het laatste seizoen van de game is.
Wat content betreft bevat het allerlei nieuwe wapens en de mogelijkheid om meer van de middeleeuwse dimensie Elseworld te verkennen. In deze blogpost kun je meer lezen.
Het doek valt hierna dus voor Suicide Squad, maar de game kan gelukkig wel gewoon gespeeld blijven worden, zowel online in co-op als offline. Mocht je nog twijfelen, dan kun je het spel met een PlayStation Plus-abonnement claimen deze maand. Verder is de game van de makers van de Arkham-spellen ook op Xbox Series en pc verkrijgbaar.
Opmerkingen