Zombie Army 4: Dead War is uitgebreider dan zijn voorgangers
Zombie Army 4: Dead War bestaat voor een groot deel uit de campagnemodus en deze komt het best tot zijn recht wanneer hij met drie andere spelers in online coöp wordt gespeeld. Traditiegetrouw is iedereen bewapend met een sluipschuttersgeweer .Zombie Army begon namelijk ooit als spin-off van de Sniper Elite-franchise. Het simpelweg vermorzelen van halfdode levensvormen was destijds meer dan genoeg om de behoefte van spelers te bevredigen. We zijn inmiddels vier delen verder en wordt het de hoogste tijd dat er wat extra’s aan de game wordt toegevoegd. Gelukkig beschikt Zombie Army 4: Dead War over een aantal mogelijkheden.
Pack-a-Punch
Een grote tekortkoming van de Zombie Army: The Trilogy zijn de beperkte mogelijkheden van de spellen. Op een toenemend aantal zombies na is er weinig sprake van verandering en variatie in de missies. Zombie Army 4: Dead War brengt hier verandering in. In de korte tijd dat ik de game speelde, heb ik mijn personage zien groeien en mijn wapens de nodige upgrades gegeven. Spelers kunnen nu op zoek gaan naar skillpoints die verstopt zitten in de missies. Deze punten en Weapon Packs kunnen vervolgens worden gebruikt op verschillende werkbanken. Zo kan het magazijn van het wapen worden vergroot, kunnen wapens sterker worden gemaakt en kan er speciale munitie worden gesmeed. Het menu is niet bijzonder breedvoerig, maar biedt spelers toch de nodige opties om meer voldoening uit de missies te halen.
Naast het verbeteren en modificeren van wapens, beschikt elk speelbaar personage in Zombie Army 4: Dead War over zijn eigen specifieke vaardigheden. Zo kan er met gekozen personages een krachtige, elektrische mêlee-aanval worden uitgevoerd. Bovendien draagt elke kill bij aan een wapengebonden special attack-meter. Zodra de meter vol is, kan een bijzonder sterke aanval worden gebruikt. Dit maakte tijdens mijn speelsessie meer dan eens het verschil tussen leven of dood
Het is makkelijker om een kogel in het hoofd van een zombie te plaatsen, dan jezelf door een deur te krijgen
-
Vullen praatjes de gaatjes?
Hoewel mijn speelsessie niet bijzonder lang duurde, werd het vrij snel duidelijk dat Rebellion geprobeerd heeft om een diepere laag aan de franchise toe te voegen door het verhaal van de game te accentueren. Dat doen zij bijvoorbeeld door tussenfilmpjes wat meer body te geven. Deze duren langer en schijnen door in de missies die hierop volgen. Wanneer er iets of iemand wordt opgeblazen in een tussenfilmpje, speelt de volgende missie hierop in en is de ravage nog zichtbaar.. Of een coherent overkoepelend verhaal de game naar nieuwe hoogtes kan tillen, is nog maar de vraag. Uiteindelijk blijft het verkoopargument van de Zombie Army-franchise het vakkundig overhoop blazen van levenloze figuren. Daar leent de Horde-modus zich overigens perfect voor. Het hele doel van deze modus is om zolang mogelijk te overleven terwijl je het opneemt tegen enorme groepen zombies.
Daarnaast wordt er, in tegenstelling tot de vorige delen, eindelijk gepraat tijdens het spelen. In-game vinden er hier en daar korte dialogen plaats tussen de personages. Deze dialogen zijn per personagecombinatie uniek. Hoewel het maar om een klein detail gaat, draagt het wel bij aan de immersie en de spelbeleving van de gamer. Bovendien reageren de personages op gebeurtenissen om hen heen. Bijvoorbeeld wanneer er iets desastreus gebeurt, of als een andere speler bijzonder goed bezig is.
Nog even sleutelen
De speelsessie vloog voorbij en ik heb mij uitstekend vermaakt. Maar in veel aspecten voelde de game toch nog niet helemaal af. Het voortbewegen in gebouwen, huizen en andere kleine ruimtes ging niet bepaald soepel. Het is makkelijker om een kogel in het hoofd van een zombie te plaatsen, dan jezelf door een deur te krijgen. Bovendien bleken sommige schoten niet te worden geregistreerd, maar de verwachting is dat dergelijke bugs worden verwijderd voordat de game definitief wordt gelanceerd.
Ook grafisch is er nog veel ruimte voor verbetering. De graphics voelen niet altijd van deze generatie. En dat terwijl de volgende generatie alweer voor de deur staat. Natuurlijk ligt de focus van Zombie Army 4: Dead War veelal op de gameplay en in het specifiek op de gunplay. Maar gezien het feit dat de gunplay vrijwel klakkeloos is overgenomen van Sniper Elite 4, heb ik het gevoel dat er meer in had gezeten.
De speelsessie vond begin december 2019 plaats en de release van de game staat gepland voor 4 februari 2020. Rebellion heeft de afgelopen weken hopelijk dus gebruikt om de puntjes op de i te zetten . De ontwikkelaar heeft duidelijk zijn best gedaan om Zombie Army 4: Dead War uitgebreider te maken dan zijn voorgangers. Het progressiesysteem houdt de game langer boeiend en de verschillende personaliseringsopties bieden spelers de nodige motivatie. Natuurlijk moet Zombie Army 4: Dead War het vooral hebben van zijn gezellige coöp- en arcadefestiviteiten. Deze elementen komen vooralsnog goed uit de verf, maar of het genoeg is om de reeks naar nieuwe hoogtes te tillen moet nog blijken.
Zombie Army 4: Dead War verschijnt op 4 februari voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.
Opmerkingen