Vr Vrijdag: Het beste vr-nieuws van 2019
In het derde jaar van consumenten-vr werd duidelijk dat virtual reality voorlopig nog niet verdwijnt. Want hoewel zelfs de meest die-hard fan zal toegeven dat er nog geen sprake is van een massale vr-doorbraak, is er wel degelijk groei én geven de grote vr-spelers op de markt duidelijk aan dat ze er voor de lange termijn in zitten. We zetten de drie belangrijkste gebeurtenissen en nieuwsberichten van dit jaar op een rij.
3. Oculus Quest wordt volwaardige Rift
De lancering van Oculus Quest is duidelijk een succes. Niet alleen is er een groeiend aanbod van goede games (een teken dat ontwikkelaars er in geloven), maar deze games verkopen ook nog eens goed. Volgens de laatste schattingen is de verwachte omzet van Quest-software op Oculus Home aan het einde van 2019 ruim een miljard dollar (897 miljoen euro).
Maar de goede verkoop van de Quest en Quest-games is maar de helft van het goede nieuws. Op Oculus Connect maakte het bedrijf bekend dat je de Quest via een USB-3-kabel aan je pc kan koppelen en (als je pc daar krachtig genoeg voor is) alle Rift-games (en Steam-vr-games) op de Quest kan spelen. Dat is gigantisch nieuws, niet alleen voor al die mensen die al een Quest hebben (en er dus feitelijk een ‘gratis’ Rift bij hebben gekregen), maar ook voor de langzaam groeiende vr-markt op pc. Daar zijn in één klap honderdduizenden potentiële klanten bijgekomen, wat natuurlijk helpt om meer en betere vr-games te ontwikkelen. Iedereen wint!
2. PlayStation 5 krijgt vr-ondersteuning
Sony heeft met PlayStation VR laten zien dat je met relatief oude hardware, een stel oude onverkochte Move-controllers en wat inventiviteit een heel capabele vr-ervaring kan bieden. Sterker nog: er zijn een aantal briljante vr-games voor PSVR beschikbaar. Astrobot is een fantastische platformgame, Resident Evil 7 maakt behalve misselijk ook écht bang, en wie had ooit gedacht dat Skyrim in vr speelbaar zou zijn op een Playstation 4?! En volgens Sony verkoopt de PSVR ook nog eens heel goed. In maart van dit jaar waren er al 4,2 miljoen headsets over de toonbank gegaan. Dat is meer dan alle andere headsets (Rift, Vive en Quest) samen.
Voor consolebegrippen is 4,2 miljoen verkochte exemplaren echter nog geen wereldsucces. Stel je een spelcomputer voor waar er maar 4,2 miljoen van zijn verkocht. De meest recente flop op consolegebied is de Wii U, waar wereldwijd 13,2 miljoen exemplaren van verkocht zijn. Dat was niet voldoende om ontwikkelaars flink te laten investeren. Het is niet vreemd om PSVR te vergelijken met een volledige console, omdat spellen voor vr echt totaal anders ontworpen moeten worden dan voor een plat scherm. En dat betekent dat ontwikkelaars extra moeten investeren, wat ze alleen doen als ze verwachten daar geld mee te verdienen. Anders gezegd: als spelontwikkelaar kun je kiezen voor een potentiële vr-markt van 4,2 miljoen gebruikers, of voor een wereldwijde PS4 markt van 102 miljoen huishoudens.
Daarom was het nog maar de vraag of Sony dit experiment zou voortzetten in de volgende generatie. De kogel is inmiddels door de kerk: ja, dat doen ze. Niet alleen is de PS5 compatibel met de huidige PSVR-headset, maar ook is volgens allerlei geruchten en patenten een volledig nieuwe headset in ontwikkeling, die hoogstwaarschijnlijk inside-out tracking gebruikt. Dat betekent dat je geen externe sensor nodig hebt én dat de PSVR 2 waarschijnlijk ook kamervullende vr aankan. Hoe dan ook: het feit dat Sony actief met vr bezig blijft, belooft veel voor de toekomst en betekent dat ook virtual reality op consoles de komende jaren nog volop in ontwikkeling blijft.
1. Half-Life: Alyx
De eeuwige kritiek van vr-sceptici, “Er is geen killer app!”, lijkt nu definitief tot het verleden te behoren. Want hoewel er wel degelijk allerlei killer-apps waren voor niches (flight-sims, race games en Elite Dangerous waren voor veel genrefans al voldoende reden om in vr te investeren), is er nu eindelijk een game op komst met universele aantrekkingskracht.
Na jaren van ‘Half-Life 3 confirmed’-memes is er nu ook echt een nieuwe Half-Life op komst: een spin-off-prequel met Alyx in de hoofdrol. Maar dan als volwaardige vr-game. Dit is geweldig nieuws, want zoals ik al in het hiervoor gelinkt artikel duidelijk maak, is de kans groot dat Half-Life: Alyx een topgame wordt.
Belangrijk is ook dat Half-Life Alyx niet gebonden is aan de Valve Index of HTC Vive. De game is straks gewoon speelbaar op alle vr-headsets. Inclusief de Oculus Quest, mits je deze via een USB-3 kabel met je game-pc verbindt. Dat laatste is niet te onderschatten groot nieuws. Want wie denkt dat je enorm diep in de buidel moet tasten om de nieuwste Half-Life te spelen, heeft het gelukkig mis. Een Quest is gewoon prima voor pc-games. De meerwaarde van een Valve Index valt in het niet vergeleken met de enorme prijs ervan. Hoe dan ook, we krijgen een nieuwe Half-Life, en dat in virtual reality!
Fijne feestdagen allemaal, en laat vooral in de comments weten welke vr-games je dit jaar top vond, waar je naar uitkijkt en waar je graag meer aandacht voor zou willen. Volgend jaar wordt immers het jaar van vr. Net als elk jaar. Happy holidays!
Lees ook eerdere afleveringen van Vr Vrijdag:
Opmerkingen