
Dat valt te lezen in de nieuwe richtlijnen (via Eurogamer). Ontwikkelaars en uitgevers die spelers graag advertenties voorschotelen tussen het spelen door hebben vanaf nu dikke vette pech. Zij mogen hun games niet meer op Steam zetten. Ook is het niet meer toegestaan om spelers te belonen voor het bekijken van een advertentie.
"Ontwikkelaars zouden betaalde advertenties niet als businessmodel in hun game moeten gebruiken, zoals het verplicht stellen van het bekijken of anderszins interactie hebben met advertenties om te spelen, of het blokkeren van gameplay achter advertenties", aldus het bedrijf. "Als het bedrijfsmodel van je spel afhankelijk is van advertenties op andere platforms, dan dien je deze elementen te verwijderen voordat je je titel op Steam uitbrengt", zo luidt de boodschap.
Product placement blijft wel toegestaan. "Spellen mogen echte merken, producten, persoonlijkheden en dergelijke bevatten als onderdeel van de gameplay, op voorwaarde dat zulke weergaven niet storend zijn en passen binnen de context van het spel." In Death Stranding 2: On the Beach mag Sam Bridges dus nog gewoon een blikje Monster drinken als hij dat wil.
Het nieuwe advertentiebeleid is niet de enige verandering die Valve de afgelopen tijd heeft doorgevoerd op Steam. Games die nog in early acces zijn en al lange tijd geen update meer hebben ontvangen, krijgen een waarschuwingslabel. Dat viel SteamDB op. Daarop valt te lezen hoelang de game al niet meer is geüpdatet en wordt er gewaarschuwd dat de informatie die de ontwikkelaar heeft gegeven over de tijdlijn van updates mogelijk niet meer klopt. Dat kan eventuele teleurstellingen voorkomen. Goede zaak!
Opmerkingen