Todd Howard: 'Moeilijk voor te stellen' dat Elder Scrolls exclusief wordt

Geplaatst: 30 oktober 2020 om 06:53Aangepast: 6 februari 2023 om 16:50
Bethesda's studiobaas Todd Howard heeft gereageerd op de mogelijke exclusiviteit van Bethesda-titels op Xbox. Dat deed hij tijdens een interview methref="https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-10-28-todd-howard-the-next-generation-is-about-access"> gamesindutry.biz</a>.

De interviewer legt hem voor dat het, ondanks het recente voornemen van Microsoft om Zenimax - en dus Bethesda - te kopen, moeilijk voor te stellen is dat het bijvoorbeeld The Elder Scrolls 6 exclusief zou houden voor zijn eigen kanalen. Howard: "Ik ben het ermee eens dat dat moeilijk is om voor te stellen". Veel meer wil Howard er niet over kwijt.

Microsoft heeft eerder aangegeven dat het gemaakte deals zal honoreren. Zo komen Deathloop en Ghostwire: Tokyo exclusief uit voor PlayStation. Ook heeft het bedrijf in het verleden laten zien dat het zijn eigen titels ook naar andere platforms kan brengen of daar kan blijven ondersteunen, zoals met Minecraft of de Ori-games op Nintendo Switch.

Voor Bethesda heeft Microsoft gezegd dat de exclusiviteit per game bekeken zal worden. Howard is het daar mee eens. "Wij bekijken het, en dat hebben we altijd gedaan, per geval. Dat doen we ook als we bij Microsoft horen. Zij zijn best open geweest op andere platformen, niet alleen binnen Xbox. Dit zeg ik als buitenstaander, maar als je tien jaar teruggaat bij Microsoft, zou je ook niet hebben verwacht dat ze de hele Office-suite op een iPhone zetten."

"Ik kan niet echt voorspellen waar dingen komen, behalve door te zeggen dat we dit soort beslissingen als zelfstandige ook hebben gemaakt. Als je naar elke Elder Scrolls-game kijkt, is er exclusiviteit geweest op Xbox of met Microsoft. We hebben voor elke game een partnership gesloten. Morrowind was zo'n beetje een console exclusive, Oblivion was lange tijd exclusive, de DLC van Skyrim was lange tijd exclusief. Wij beslissen wat het beste is voor ons publiek wanneer de tijd daar is, en dat kan ik vandaag nog niet voorspellen."

Erik NusselderRedacteur van Gamer.nl. Houdt veel van RPG's, action-adventures, platformers, point-and-click adventures. Ook van leuke indies. Kan bovendien heerlijk genieten van het spelen van slechte games (al krijgen ze dan wel gewoon een slecht cijfer, natuurlijk). Contact: erik@gamer.nl

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.