Sony neemt FromSoftware-moederbedrijf toch niet over, is nu grootste aandeelhouder

Geplaatst: 19 december 2024 om 14:54
Sony heeft de hoeveelheid aandelen die ze hebben FromSoftware-moederbedrijf Kadokawa Corporation flink omhooggegooid. Sony is nu de grootste aandeelhouder in het bedrijf, waardoor de mogelijke overname van de baan is.

Het hing al een tijdje in de lucht, maar vorige week bevestigde Sony het: ze hadden de ambitie om Kadokawa Corporation, het moederbedrijf van FromSoftware, over te nemen. FromSoftware is de ontwikkelaar van de Dark Souls-games, Bloodborne en Elden Ring. Nu heeft Sony de hoeveelheid aandelen die ze in Kadokawa Corporation hebben verhoogd, waardoor ze nu zo'n tien procent van de aandelen hebben. Daarmee is Sony de grootste aandeelhouder in het bedrijf. Sony heeft ongeveer 50 miljard yen - oftewel meer dan 306 miljoen euro - betaald voor 12.054.100 nieuwe aandelen.

Sony en Kadokawa noemen dit een strategische samenwerking, met als doel om meer IP's van Kadokawa te vertolken in series en -films, zowel in live action en anime. Ook kunnen ze hiermee de anime van Kadokawa wereldwijd distribueren en hun games uitgebreider uitgeven.

Kadokawa Corporation is meer dan 'het moederbedrijf van FromSoftware': het bedrijf bezit bijvoorbeeld ook de studio's Acquire (Tenchu, Mario and Luigi Brothership), Spike Chunsoft (Dragon Ball: Sparking! Zero, Jump Force) en Vic Game Studios (Breakers: Unlock the World). Kadokawa is een van de grootste mediaconglomeraten in Japan, mede vanwege de grote hoeveelheid populaire anime en streamingdiensten voor anime die het bezit.

De overname van Kadokawa Corporation door Sony is met deze zet voorlopig van de baan, al zijn de banden tussen de twee bedrijven wel nauwer geworden. In een persbericht laat Sony weten dat dit de samenwerking zal versterken zodat ze de IP's van beide partijen breder kunnen inzetten. Sony meldt ook dat er op dit moment geen plannen zijn om nog meer aandelen van Kadokawa op te kopen.

Tijn KranenVroeger veel uren gezonken in Team Fortress 2, Destiny en Rainbow Six: Siege maar van alle markten thuis, behalve JRPG’s. Is er van overtuigd dat (indie) games kunst kunnen zijn.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.