Kojima: ‘Het duurde jaren om liveaction-beelden in Metal Gear Solid te krijgen’

Geplaatst: 6 september 2022 om 10:26Aangepast: 2 februari 2023 om 15:37
Metal Gear Solid kwam in Japan op 3 september 1998 uit, en op de 24ste verjaardag van het spel doet maker Hideo Kojima een boekje open over één aspect ervan: de liveaction-beelden.

24 jaar na het uitkomen van Metal Gear Solid spreekt Hideo Kojima over hoe moeilijk het was om beelden van echte gebeurtenissen in het spel te krijgen. Niet op het gebied van de techniek, maar het bemachtigen van de beelden, inclusief de toestemming om ze te gebruiken.

Metal Gear Solid bevat onder andere beelden van echte oorlogen, militaire propaganda en nucleaire tests. Kojima, die opgroeide met documentaires en wetenschappelijke programma’s, wilde die gebruiken om zijn fictie kracht bij te zetten. Op Twitter legt hij uit dat hij echter totaal geen idee had hoe hij de beelden kon verkrijgen.

“Ik wist toen nog weinig over de industrie”, zegt Kojima, “en het was moeilijk om materiaal te verzamelen. Ik wist niet met wie ik moest praten, dus ging ik maar naar de NHK (de organisatie achter de Japanse publieke omroep, red.), maar dat ging niet goed. Het duurde verscheidene jaren om de rechten te kopen, bewerken en veilig te stellen.”

“Inmiddels ben ik bekend met contactpunten in de industrie en contactpunten voor de benodigde rechten”, sluit Kojima af. 

Marvin ToepoelEindredacteur Power Unlimited-magazine.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.