'BioWare laat medewerkers niet met pers spreken over Anthem'

Geplaatst: 4 april 2019 om 08:13Aangepast: 3 februari 2023 om 14:58
Volgens Kotaku heeft ontwikkelaar BioWare werknemers verboden te praten met de pers over Anthem. De mededeling kwam naar aanleiding van een uitgebreid artikel over de moeizame ontwikkeling van de game.

Op Twitter zegt Kotaku-journalist Jason Schreier: "Vandaag werd me verteld door een aantal BioWare-medewerkers dat het management nog niet heeft gesproken met het team over het artikel. In plaats daarvan heeft het bedrijf gisteren e-mails verstuurd met een boodschap: praat niet met de pers."

Hoewel er volgens Schreier inhoudelijk nog niet is gesproken met de werknemers, heeft BioWare een publieke verklaring uitgebracht waarin het zich distantieert van het artikel over Anthem. "We hebben gekozen geen commentaar te leveren op het verhaal, omdat we vinden dat er een oneerlijke focus is op specifieke teamleden en leiders, die hun absolute best hebben gedaan om dit totaal nieuwe idee naar fans te brengen. We willen geen onderdeel zijn van iets dat ze probeert neer te halen als een individu."

Met de uitspraak doelt BioWare specifieke personen die worden aangehaald in het stuk, zoals ex-CEO van EA Patrick Söderlund en verschillende schrijvers en regisseurs. Hierop zegt Kotaku: 'Hoewel ons artikel een aantal mensen bij BioWare noemt, en hoewel we hebben gevraagd naar de rol van verschillende leiders bij BioWare, kunnen lezers zelf oordelen of BioWare's aannames over het artikel correct zijn. Wij denken van niet."

-39708932

Gebrek aan leiderschap en visie

In februari dit jaar lanceerde Anthem werd slecht tot matig ontvangen. Volgens het artikel van Kotaku, dat 19 BioWare-werknemers aan het woord laat, was er een gebrek aan leiderschap en visie, waardoor werknemers zelfs ten tijde van de eerste E3-demo nog geen idee hadden van wat de game exact ging worden.

Daarnaast biedt EA's Frostbite Engine nog steeds een grote uitdaging voor games die niet tot het first-person shooter-genre behoren. Verschillende medewerkers vertellen hoe lastig en tijdrovend het was om kleine bugs op te lossen en hoe EA's hulplijnen voornamelijk bezet waren voor de jaarlijkse Fifa-games.

Lees hier het volledige rapport.

Jacco PeekHoofdredacteur Gamer.nl. Zwak voor The Witcher, Pokémon en egels.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.