'AMD onthult Radeon Super Resolution op CES 2022'

Geplaatst: 3 januari 2022 om 13:39Aangepast: 7 februari 2023 om 21:56
Volgens VideoCardz onthult AMD op aanstaande CES-presentatie een andere vorm van hun upscalingtechnologie. Na FidelityFX Super Resolution volgt deze maand ook nog een 'Radeon Super Resolution'.

De Radeon Super Resolution-technologie (RSR) zou gebaseerd zijn op een vroege variant van AMD's eerste Super Resolution (FSR). De twist is, volgens VideoCardz' bron, dat RSR met 'nagenoeg alle games' werkt, zolang de spellen maar over een exclusieve fullscreen-optie beschikken.

Het algoritme voor het verscherpen van de resolutie beperkt zich, naast schermopvulling, ook tot selecte hardware. Naar het schijnt werkt de technologie enkel met de RDNA- en RDNA 2-architecturen van AMD zelf. Lees: Radeon-kaarten van de RX 5000-generatie en hoger.

-39311901

FidelityFX Super Resolution werd, in respons op Nvidia's upcale-monopolie met DLSS, vele malen breder beschikbaar gesteld en volledig open-source opgezet. FSR werkt bijvoorbeeld ook met veel oudere Nvidia-gpu's, console-apu's en toekomstige videokaarten van Intel, maar RSR houdt de daadwerkelijke implementatie dichter bij huis.

De reden voor de exclusiviteit zou de 'plaatsing in de grafische pijplijn' zijn. Vooral de daadwerkelijke gameplay dient verscherpt te worden, terwijl de schermoverlays native ingebakken worden. RSR wil zich precies daartussen plaatsen, wat AMD vermoedelijk makkelijker kan verzekeren op huiseigen, moderne hardware.

Bijkomend voordeel van RSR is daarmee wel dat spelontwikkelaars zelf geen moeite hoeven te doen om de technologie te implementeren. Althans, zo geldt AMD's belofte volgens VideoCardz. Zolang een spel zich volledig aan een scherm kan binden, kan het algoritme de gameplay verscherpen.

Voorbeelden van de technologie blijven uit, alsmede de mogelijkheid om ook oudere gpu's (eventueel later) bij Radeon Super Resolution te betrekken. Van AMD wordt verwacht dat men meer informatie en details uit de doeken doet over RSR in AMD's CES-presentatie van deze week. De technologie moet daarnaast nog in januari van 2022 officieel verschijnen.

Tom KauwenbergOverdag schrijver en producent in games en tech, 's nachts een gevaar op de Sea of Thieves of als je support in Overwatch. Romantiseert het gerikketik van toetsenborden ongeacht tijdstip.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.