Achter de schermen bij de engine van No Man’s Sky

Geplaatst: Vandaag om 00:01
De Wacht denkt dat we ons als gamers best beseffen dat het ontwikkelen van games niet alleen erg lang duurt, maar ook vaak saai is, repetitief en moeilijk. Om ons daar nog maar eens aan te herinneren kwam Martin Griffiths, de No Man’s Sky engine programmer, met een geinige lijst, die hij de ’20 platform combinatorics’ noemt.

Vooral de devs die zich bezig houden met de engine van No Man’s Sky moeten zich namelijk bezig houden met maar liefst 20 verschillende systemen en dan tellen ze eigenlijk bijvoorbeeld nog niet eens alle verschillende combinaties van PC-hardware mee. In het geval van No Man’s Sky gaat het dan om:

  • PS5 (Base)

  • PS5 (Base, PSVR2)

  • PS5 Pro

  • PS5 Pro (8K)

  • PS5 Pro (PSVR2)

  • PS4 (Base)

  • PS4 (Pro, x 2 - 1080p/4k modes)

  • PS4 (Base PSVR)

  • PS4 Pro (PSVR)

  • PS4 (PSVR, enhanced when running on PS5)

  • Xbox One, Xbox One S

  • Xbox One X (x4 - Quality/Perf modes, 1080p/4k modes)

  • Xbox Series S (x4 - Quality/Perf modes, 1080p/4k modes)

  • Xbox Series X

  • Switch (Handheld)

  • Switch (TV mode)

  • PC (around 140 combinations of graphics options - AA, Super Resolution, Quality modes etc)

  • Mac (a similar amount of options, with dev support from The-Forge)

  • PC (Steam Deck, Rog Ally, Intel, Laptop/Integrated graphics) 

  • PCVR (a dozen or so supported headsets, and most of the same options as flat mode)

Holy shit, dat is een hoop optimalisatie, voor een hoop verschillende systemen, voor één enkele game!

Florian HoutkampFlorian begon in 2007 met zijn stage bij Power Unlimited en hoort sindsdien zo'n beetje bij het vaste meubilair. Hij speelt zo ongeveer alles, maar heeft een grote liefde voor racegames, JRPG's en games die de lijn met films doen vervagen. Daarnaast vindt hij de apparaten waarop hij zijn games speelt minstens zo interessant, wat hem een echte tech-nerd maakt!

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.