Perfect Dark is 'reverse-engineered', pc-ports en mods zijn nu mogelijk
Codeur Ryan Dwyer heeft dit gedaan met zowel de Amerikaanse versie van de game die op release uitkwam, als een verbeterde versie die later beschikbaar kwam en wat bugs wegwerkte.
Reverse-engineering houdt in dat de game tot op de code is nagemaakt. Het gaat dus niet om het hacken of gebruiken van het oorspronkelijke product.
Dit zorgt er voor dat mensen vervolgens onofficiële pc-versies van de game kunnen maken en mods uit kunnen brengen. Dit is in feite legaal, omdat de code uit de oorspronkelijke game niet gebruikt wordt. Zeker wanneer vastgelegde assets uit de oorspronkelijke game niet worden gebruikt - zoals muziek of het uiterlijk van personages - is het lastig voor bedrijven om hier een stokje voor te steken.
Het is niet voor het eerst dat reverse-engineering is toegepast op een Nintendo 64-game. Eerder werd dit al met Zelda: Ocarina of Time en Super Mario 64 gedaan.
Perfect Dark kwam op de Nintendo 64 uit en was een spiritueel vervolg op GoldenEye 007. Beide shooters zijn door het Britse Rare gemaakt. Een HD-versie van Perfect Dark verscheen later op Xbox 360, waar prequel Perfect Dark Zero tijdens release van de console op verscheen. Inmiddels wordt er door The Initiative en Cyrstal Dynamics al geruime tijd gewerkt aan een nieuwe Perfect Dark.
Opmerkingen