Ontwikkelcyclus Call of Duty verandert niet onder microsoft
Dat vertelt Activisions Call of Duty-chief Matt Cox in gesprek met The Washington Post. Om elk jaar een Call of Duty-game uit te kunnen brengen hoeft één vaste studio niet jaar in, jaar uit te zwoegen om dat in het najaar voor elkaar te boksen. Activision rouleert de ontwikkeling steeds onder verschillende studio’s zoals Treyarch en Raven Software met de Black Ops-reeks, Infinity Ward met verschillende Modern Warfare-games en Sledgehammer Games met titels als Advanced Warfare en Vanguard.
“Kijkend naar Treyarch en Raven zie je een geschiedenis van samenwerking binnen de Black Ops-franchise”, zegt Cox. “Die gaat terug tot 2010. Die geschiedenis heb je met de mensen met wie je werkt en dat blijkt uiteindelijk ook als je met de bril van een uitgever en marketeer naar de eindproducten kijkt.” Microsoft is het daar volgens Cox mee eens; onder de nieuwe eigenaar gaat Activision op dezelfde voet verder.
‘Black Ops 6 beleeft de meest succesvolle Call of Duty-release ooit’
Microsoft heeft ook geen enkele reden om daar iets aan te veranderen, kijkend naar zijn kwartaalcijfers die gisteren bekend werden gemaakt. Het afgelopen vrijdag verschenen Call of Duty: Black Ops 6 zegt de meest succesvolle Call of Duty-release ooit neer, deelde CEO Satya Nadella mede aan investeerders. "De release van Black Ops 6 afgelopen week was de grootste Call of Duty-release ooit. De game brak een record voor meeste spelers en nieuwe Game Pass-leden op de releasedag”, aldus Nadella.
De Game Pass-primeur voor Black Ops 6 - voor het eerst stond een Call of Duty-game vanaf de releasedatum op Game Pass - legt Microsoft dus geen windeieren, maar ook op andere platforms zet de game lekkere cijfers neer. Op PlayStation en Steam werden zestig procent meer exemplaren verkocht dan het vorige Call of Duty-deel. Volgens Nadella geheel logisch vanwege de strategie van Xbox om consumenten op elk platform te bereiken.
Over de hele linie wordt duidelijk, zonder met percentages en cijfers te strooien, dat Microsoft blijvend minder Xbox-consoles verkoopt, maar de omzet van het merk blijft groeien omdat Activison Blizzard onderdeel is van het portfolio. Games uit de stal van de aanwinst leveren namelijk een fors aandeel in het groeien van de omzet.
Call of Duty: Black Ops 6 verscheen afgelopen vrijdag voor PlayStation- en Xbox-consoles, pc en Game Pass. De review van onze Mol lees je uiteraard hier op PU.nl.
Opmerkingen