'Het is niet winstgevend om Call of Duty exclusief op Xbox uit te brengen'
Dat meldt het bedrijf in een document dat is ingediend bij de Braziliaanse overheid, waarin het reageert op Sony's claim dat de overname van Activision Blizzard concurrentiebeperkend zou zijn. In datzelfde document meldt Microsoft ook dat Sony ontwikkelaars betaalt om hun games niet op Game Pass uit te brengen.
"Buiten het feit dat Sony's kritiek op exclusiviteit geen verrassing mag heten - de complete strategie van het bedrijf draait immers al jaren om exclusiviteit - is de realiteit dat het niet winstgevend zou zijn voor Microsoft om Activision Blizzards games niet op andere consoles uit te brengen."
Microsoft vervolgt: "Zo'n strategie zou alleen winstgevend zijn als Activision Blizzards games een groot aantal gamers naar het Xbox-ecosysteem zouden aantrekken en als Microsoft genoeg omzet kan draaien om het verlies op te vangen wanneer die games niet op rivaliserende consoles verschijnen."
En, zo concludeert het bedrijf, die kosten en baten gaan niet op, zeker niet omdat "PlayStation een sterke marktpositie blijft houden" en Sony "de meest loyale fans heeft". Call of Duty en andere Activision Blizzard-games exclusief uitbrengen op Xbox zou concluderend dan ook "geen competitieve impact hebben".
Begin dit jaar gaf Microsoft aan Activision Blizzard te willen overnemen voor een recordbedrag van 68,7 miljard dollar. Diverse overheidsinstanties wereldwijd nemen nu de tijd om te controleren of dit eerlijke concurrentiestrijd niet in de weg staat. Pas als iedereen goedkeuring heeft gegeven, kan de overname doorgaan.
Opmerkingen