Game-inkomsten Microsoft flink gestegen, hardwareverkoop blijft weer achter
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf gisteren bekendmaakte. De inkomsten uit games waren de afgelopen drie maanden (april, mei en juni) 44 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt uiteraard vooral door de aankoop van Activision Blizzard. De Activision-tak was verantwoordelijk voor 48 procent van de groei. Zonder de overname zouden de inkomsten dus met vier procent zijn gedaald.
De inkomsten uit Xbox-hardware zijn juist met 42 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Let wel op dat het hierbij niet alleen om de verkoop van Xbox-consoles gaat. Controllers, headsets en andere hardware tellen ook mee. De inkomsten uit services en abonnementen maken dat verlies wel weer een beetje goed. Die stegen met 61 procent. 58 procent van die stijging is te danken aan Activision Blizzard.
Volgens ceo Satya Nadella heeft Microsoft nu meer dan vijfhonderd miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn (via VGC). Ook is hij van mening dat de line-up van het bedrijf sterker dan ooit is. Hij wijst daarvoor naar de afgelopen Xbox Showcase waarin het bedrijf dertig nieuwe games liet zien, waarvan er achttien naar Game Pass komen.
Opmerkingen