Avowed-ontwikkelaar Obsidian wil graag honderd jaar bestaan

Dat meldde hij op de DICE Summit (via PC Gamer). Zijn streven is behoorlijk indrukwekkend als je nagaat dat de studio nog maar 22 jaar bestaat; een simpele rekensom leert ons dat Obsidian dus nog 78 jaar heeft te gaan. Om eerlijk te zijn weten we niet eens of games over 78 jaar nog bestaan - in ieder geval zoals we ze nu kennen - dus je gamestudio zo oud laten worden kan best nog een flinke uitdaging worden.
Hoe dan ook denkt Morgan wel te weten hoe hij dit voor elkaar krijgt: door de studio relatief kleinschalig en daardoor wendbaar te houden. Ook het ontwikkeltalent vasthouden is belangrijk, al kunnen we ons voorstellen dat over 78 jaar niemand meer van het huidige talent bij de studio werkzaam is.
Een andere belangrijke strategie van Obsidian - dat al een tijdlang onderdeel uitmaakt van Microsoft - is realistische verkoopdoelen stellen. Obsidian gaat er gemakshalve van uit dat elke game een "mild succes" wordt, en daarmee wordt bepaald hoeveel er wordt geïnvesteerd in gameontwikkeling.
Obsidians laatste wapenfeit, Avowed, mag er in ieder geval zijn. Simon beloonde de game met een score van 85: "Ik ben dol op Avowed, dat uitblinkt in bijna foutloos zijn. Dat komt voornamelijk voort uit het nemen van veilige keuzes op het gebied van spelsystemen en een verhaal dat nooit grootser mag worden dan de personages zelf. De keerzijde is dat op papier zware verhaalkeuzes in de praktijk voelen als iets uit een kinderboek. Voor de een is die risicoaversie een prijs die ze niet willen betalen, ondanks dat de beloning hoogst vermakelijk schrijfwerk is. Maar omdat de rest van game voortkabbelt op comfortabel kwalitatieve hoogte, heeft de gemiddelde Obsidian-fan maar weinig te klagen."
Opmerkingen