Sony: ‘We hadden Concord eerder moeten laten testen’

Geplaatst: 3 dagen geleden om 01:16Aangepast: 3 dagen geleden om 01:38
Games testen is bijna net zo belangrijk als ze ontwikkelen. Dat hebben we gezien bij Concord en dat geeft Sony nu ook aan. Van achteren mag je dan de koe in de kont kijken, er is niks mis met evalueren en kijken waarom iets niet goed is gegaan. En in het geval van Concord is de evaluatie dat er tijdens het ontwikkelen niet genoeg.... evaluatie-momenten waren.

Sony stelt dat er te laat is gestart met testen en dat mede daarom de game twee weken na lancering offline moest worden gehaald. Een game die zo’n 200 miljoen euro kostte om te ontwikkelen. Sony-president Hiroki Totoki zegt dat het bedrijf lessen heeft geleerd door de lancering van Helldivers 2 en het falen van Concord. Hij stelt dat Sony de ontwikkelfase van testen en interne evaluatie veel eerder had moeten starten. 

“Momenteel zijn we nog aan het leren. Als het gaat om nieuwe IP's, weet je natuurlijk pas wat het resultaat is als je het ook echt uitprobeert. Dus voor onze reflectie moeten we waarschijnlijk een heleboel gates hebben, waaronder gebruikerstests of interne evaluatie, en de timing van zulke gates moeten we naar voren halen. We hadden dit veel eerder moeten doen.” Ook liet hij doorschemeren dat werken in een organisatie die erg in silo’s denkt, niet heeft geholpen, net als het releasekader van Concord. Het spel kwam erg snel na Black Myth: Wukong.

Concord

Totoki: “In de toekomst hebben we veel verschillende kaders voor onze eigen titels en voor titels van derden. En we willen het juiste en optimale kader kunnen kiezen, zodat we ze op ons eigen platform kunnen inzetten zonder kannibalisatie, waarmee we onze prestaties op het gebied van titellanceringen kunnen maximaliseren. Dat is alles wat ik erover kan zeggen.”

Er zijn meerdere PlayStation live service-games in de maak, dus hopelijk past Sony de lessen toe op die games: Marathon, Horizon Online en Fairgame$ bijvoorbeeld. 

Laura JennyRoots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en t

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.