Alles over Ghost of Yotei - Geruchten en feiten op een rij

Geplaatst: 30 september om 11:58Aangepast: 2 oktober om 13:39
Tijdens de State of Play van september heeft Sony de opvolger van Ghost of Tsushima aangekondigd: Ghost of Yotei. In dit artikel vertellen we je alles over de game, waaronder de releasedatum, het tijdperk en de gameplay.

Belangrijkste informatie

Releasedatum: 2025

Platform: PlayStation 5

Tijdperk: 1603 (driehonderd jaar na Ghost of Tsushima)

Prijs: Nog niet bekendgemaakt.

Watch on YouTube

Releasedatum

Een exacte releasedatum voor Ghost of Yotei is nog niet aangekondigd. In de trailer is er wel al duidelijk gemaakt dat de game in 2025 uitkomt. Daarnaast is er nog niks officieel bekendgemaakt.

Ghost of Yotei

Verhaal

Net als in het eerste deel spelen we als een krijger in de omgeving van feodaal Japan, en ligt de nadruk op actie en het verkennen van de natuurrijke omgevingen. Het vervolg is vernoemd naar de regio waar de game zich afspeelt: Yotei. Dat is een berg in het noorden van Japan, in de regio die we vandaag de dag kennen als Hokkaido. In dit tijdperk was deze regio geen onderdeel van Japan, waardoor het er heel anders uitzag dan we van Tsushima gewend zijn. Van samoerai-clans is hier in ieder geval geen sprake, want de regio rondom de Yotei-berg is veel minder georganiseerd dan die van Tsushima.

De game speelt zich ook in een andere tijdsperiode af dan Ghost of Tsushima: in 1603, om precies te zijn. Dat is zo’n driehonderd jaar na de vorige game. Het is dus geen direct vervolg waarin we weer met Jin Sakai aan de slag gaan, maar een nieuwe heldin genaamd Atsu in een andere regio van Japan. Hooguit komen we wat afstammelingen van bekende personages tegen, maar daar zal het wel bij blijven. De nieuwe hoofdpersoon lijkt ongeveer hetzelfde masker te dragen, maar dat gaat vooral om het voortzetten van de Ghost als symbool. In een interview met The New York Times beschreven de ontwikkelaars de game als een 'underdog vengeance'-verhaal. Wraak staat overduidelijk dus centraal in Ghost of Yotei.

Daarnaast vond in 1603 rondom Japan een historische omslag plaats: dit is namelijk het begin van de Edo-periode, een van de meest vreedzame periodes van feodaal Japan. In deze periode kwam de morele code tot stand waar samoerai vaak mee geassocieerd worden.

Dat hield in dat je je eervol moest gedragen, bijvoorbeeld door de naam van je tegenstander te roepen voor ging vechten en geen vuile trucjes te gebruiken. Rond dit jaartal eindigt de Sengoku-periode, die juist gekenmerkt werd door oorlog, crisis en chaos. Het is dus waarschijnlijk dat we die omslag gaan meemaken in Ghost of Yotei.

Ghost of Yotei

In de trailer noemt een personage dat dit noordelijke gebied vaak een plek is waar mensen naartoe vluchten. Dit personage noemt óók dat Atsu zich vooral als een jager gedraagt. Als we dit in de historische context plaatsen, is het mogelijk dat de krijgers uit het oude Shogunaat van Japan vluchten, op het moment dat het dreigt te vallen. En als die dan naar het noorden trekken, kan Atsu lekker wraak op ze nemen. Het lijkt er in de trailer ook op dat Atsu de naam van een doelwit af streept.

Rond deze periode begon ook de onderdrukking van de plaatselijke bevolking door het nieuwe Tokugawa-shogunaat. Misschien krijgen we het dus wel met zowel de oude als de nieuwe machthebbers aan de stok.

Ghost of Yotei

Gameplay

In Ghost of Yotei speel je als de vrouwelijke krijger Atsu, die wordt opgejaagd door verschillende ronin (samoerai zonder meester). Ze lijkt op vriendschappelijke voet te zijn met een wolf, en beschikt over andere wapens dan we gewend zijn; de nieuwe tijdsperiode brengt bijvoorbeeld musketten met zich mee. Ook lijkt het erop dat we met twee zwaarden tegelijk kunnen vechten. 

Waar Jin verder in Ghost of Tsushima een fluit genaamd een shakuhachi had, zien we Atsu met een snaarinstrument op haar rug lopen. Dat is een driesnarig instrument, genaamd de shamisen. Die komt vaak terug in de trailer, dus waarschijnlijk speelt dit instrument een belangrijke rol in het verhaal.

Sucker Punch lijkt zich ook bewust te zijn van de valkuilen die een openwereldgame met zich meebrengt. In een interview met The New York Times gaven ontwikkelaars van de studio aan dat ze zoeken naar unieke ervaringen, zodat de open wereld niet repetitief aanvoelt. Voorbeelden worden niet gegeven, al benoemen de ontwikkelaars wel de toevoeging van vuurwapens. Niet ieder conflict in Ghost of Yotei wordt opgelost met een katana.

Ghost of Yotei

Spin-off en films

Sucker Punch gaat voor meerdere Ghost of Yotei- en Ghost of Tsushima-spin-offs

Sucker Punch ziet het wel zitten om meerdere spin-offs te maken in de werelden van Ghost of Tsushima en het pas aangekondigde Ghost of Yotei.

Dat vertellen creative directors Nate Fox en Jason Connell in het artikel van The New York Times. Ghost of Yotei, het vervolg op Ghost of Tsushima dat tijdens de afgelopen State of Play werd aangekondigd, vormt volgens de twee het startschot van een nieuwe franchise. Ze hebben het over minstens één film en verschillende spin-offs.

Die film is natuurlijk geen verrassing, want die is al lang en breed aangekondigd. Die wordt geproduceerd door Sony Pictures en PlayStation Productions en wordt helemaal in het Japans gemaakt. De cast is volledig Japans en de film wordt ook volledig Japans gesproken. Chad Stahelsk, bekend van John Wick, is de regisseur.

Wat de twee precies met spin-offs bedoelen, is niet duidelijk. Daar vertellen ze verder helemaal niets over. Het lijkt erop dat we in de toekomst meer (wellicht kleinere) games in de franchise kunnen verwachten. Klinkt goed!

Watch on YouTube

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.