DLSS 3.0 trapt af met ondersteuning vanuit vier games
Per blogpost maakte Nvidia de eerste games die DLSS 3.0 ondersteunen alvast bekend. De verwachting is dat meer en meer pc-games de technologie zullen ondersteunen in de komende maanden, maar het vooruitzicht rond en kort na de aftrap is als volgt:
Super People
Justice 'Fuyun Court'
Loopmancer
Marvel's Spider-Man Remastered
F1 22 ("binnenkort")
Microsoft Flight Simulator (vanaf 17 oktober)
A Plague Tale: Requiem (vanaf 18 oktober)
Gedurende de onthulling van de eerste RTX 40-videokaarten werd DLSS 3.0 ook gedemonstreerd met Cyberpunk 2077 en de gratis RTX-mod voor het originele Portal. De updates voor die games laten nog even op zich wachten; in sommige gevallen is het wachten vooral tot de spellen zelf verschijnen.
Toekomstige games als Hogwarts Legacy, Black Myth: Wukong en Atomic Heart zullen de nieuwe upscaling vermoedelijk bij hun respectievelijke release al ondersteunen. Nvidia claimde eerder al dat in ieder geval 35 games (dan wel engines of andere spelomgevingen) aangegeven hebben DLSS 3.0 te zullen ondersteunen.
DLSS staat al langer bekend als Nvidia's eigen upscalingtechnologie, mede aangedreven door de Tensor-kernen in moderne RTX-gpu's. De derde generatie van DLSS maakt gebruik van een zogenaamde 'optische flow-accelerator'-module in de nieuwste RTX 40-gpu's, waarmee de door ai gegenereerde frames vloeiender in elkaar over moeten gaan. Het resultaat is een hogere framerate op grotere resoluties, zonder al te veel impact op de grafische rekenkernen van de videokaart.
De optische flow-accelerator maakt het ook dat oudere RTX-gpu's minder baat hebben bij DLSS 3.0. Middels omwegen is het wel mogelijk om bijvoorbeeld Turing- en Ampere-gpu's (RTX 20 en RTX 30) op DLSS 3.0 te laten draaien, maar de gpu's missen de hardware-technische upgrade waar de nieuwe technologie nu veel op leunt. Voor de beste resultaten met DLSS 3.0 is een RTX 40-gpu een vereiste, zo vertelde Nvidia in een recente perspresentatie die Gamer.nl bijwoonde.
In optimale omstandigheden (en met de juiste instellingen) is het volgens Nvidia mogelijk om de framerate op 4k-resoluties te verdrievoudigen met DLSS 3.0, ten opzichte van een native 4k-resolutie. DLSS 2.0, wat vooralsnog ook ondersteund blijft worden, bracht onder de juiste omstandigheden een aanzienlijk kleinere prestatiebonus.
Opmerkingen